Aan de slag ...

Hupsakee, beginnen nu toch? Nou nee. Wie een echt integraal digitaal visueel verhaal wil maken, moet beginnen met een planning. Maak een storyboard. Denk eerst het verhaal uit.

Wat wil je gaan vertellen? Wat wil je laten zien? Wie wil je spreken? Komt die persoon beter in tekst over, of in audio, of op video?

Heb je (veel) data tot je beschikking waar je misschien nog iets mee wilt doen?

En bij al die vragen blijft de belangrijkste vraag: zorgt het voor een beter verhaal? Brengt een extra element de boodschap beter of krachtiger over? Ja? Kijk dan op deze site naar de verschillende tools die je hiervoor kunt inzetten.

Snow Fall

De longread Snow Fall van de New York Times was het eerste bekende digitale multimediale verhaal dat je zou kunnen rekenen tot de categorie visual storytelling.

De longread vertelde het verhaal van een lawine die plaatsvond in februari 2012 in de staat Washington. Daarbij vielen drie doden en een gewonde.

Er was een flink pak sneeuw gevallen, waardoor een instabiele situatie was ontstaan. Een groep skiërs zorgde er uiteindelijk voor dat de sneeuw ging schuiven en veroorzaakte daarna de lawine.

Redacteuren van de New York Times berichtten direct na het voorval al over de gebeurtenissen. Pas later realiseerde de redactie zich dat het onderwerp, mede vanwege alle beschikbare data, zich goed leende voor een multimediale productie. De multimediale longread Snow Fall ging live op 20 december 2012 en werd direct internationaal bejubeld. Uiteindelijk zou het project in 2013 zelfs de Pulitzerprijs winnen, de belangrijkste journalistieke prijs in de Verenigde Staten.

Klaar voor de start?

Moeilijk zo'n digitale multimediale longread maken? Dat valt wel mee. Nogmaals: begin bij het begin. Denk na over het verhaal dat je wilt vertellen en hoe je dat je lezer zichtbaar wil maken. Welk onderdeel leent zich goed voor tekst en welk onderdeel voor foto, video, audio of iets anders?

Bij het onderdeel Tools vind je handige websites die je verder kunnen helpen bij de productie van al die multimediale elementen.